De eerste dagen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Evelien Groeneveld - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Evelien Groeneveld - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Evelien Groeneveld

Blijf op de hoogte en volg Evelien

10 Februari 2014 | Noorwegen, Bergen

Hei!

De eerste paar dagen zitten er alweer op en het is hier fantastisch!
In het begin moest er nog het een en ander geregeld worden en gingen er wat dingen mis. Zo miste we bijna ons vliegtuig door een super lange file in Nederland. Maar toen mijn vader en ik aankwamen in Noorwegen was het super mooi weer, dus dat was een meevaller. En dat terwijl we in Bergen waren waar het altijd regent! De zon scheen en het was helemaal niet zo koud. Ik denk ongeveer dezelfde temperatuur als in Nederland. Maar de regen hebben we ook gekregen. Het regent hier inderdaad ongeveer elke dag en dan ook wel de helft van de dag. Verder is het er eigenlijk alleen maar bewolkt geweest maar misschien was dat alleen toevallig deze dagen. Dus ik heb nog hoop.

De eerste dag zouden we mijn sleutel ophalen en na wat zoeken hadden we het kantoor gevonden. Daar aangekomen was er een vrouw die heel zakelijk ons te woord stond, haar werk deed en daarna druk begon te praten tegen haar collega in het Noors, waar dus geen touw aan vast te knopen is. Inmiddels ben ik erachter dat Noren niet zo hartelijk zijn als in Nederland. Ze vragen niet hoe je reis was of wensen je welkom in Bergen. Ze doen gewoon hun werk en daar blijft het bij. Ook als je in een rustige winkel komt en je ‘Hallo’ zegt kijken ze je raar aan en vragen ze zich af of ze je kennen. Dit is dus even wennen.
Nadat de mevrouw van de sleutel was uitgepraat met haar collega vertelde ze me dat het slot in de deur stuk was en dat ik de volgende dag wel terug kon komen om de sleutel te halen. Teleurgesteld gingen we weg en ik bleef slapen bij mijn vader in het hotel. Die dag erna gingen we weer terug en gelukkig was het slot gemaakt! Ik heb een kamer op de 6e etage, dat houdt hier in dat je op de 5e verdieping zit. De kamer is best groot ik denk iets van 12m2 en heeft al een bed, bureau, wasbak en kast. Verder heb ik heel mooi uitzicht over het centrum en de haven van Bergen. Ik deel een gang met 4 meisjes en een jongen. Daarvan zijn er 3 Noors, is er een Amerikaans en als het goed is is er sinds gister nog een meisje uit Denemarken gekomen. Ik ben haar alleen nog niet tegen gekomen. Het huis is namelijk erg op zich zelf. Iedereen eet apart ‘s avonds en je komt elkaar af en toe tegen in de keuken en dan praat je wat, maar verder zit iedereen op zijn kamer. Dat vind ik best wel jammer. Ik heb dat al wel even wat genoemd en de rest vind dit ook jammer dus ik denk dat ik van de week eens een poging ga wagen om het huis wat socialer te maken :D Verder is het studentenhuis wat anders dan in Nederland. Er hangen overal regels waar iedereen zich aan houdt, zo moet je alles van jezelf meteen afwassen als je daar klaar mee bent. Je kan dus niet ontbijt maken, in je kamer opeten en dan terug komen om af te wassen. Nee dit moet meteen afgewassen worden. Ook het bewaren van een theezakje voor een tweede bakje mag niet op het aanrecht liggen, vooral dit is even wennen voor mij. Er licht dus ook nooit iets op het aanrecht, en het fornuis is blinkend schoon. Ook de badkamer is super schoon en iedereen droogt de douche af en maakt de grond droog. Met name meteen de afwas doen is iets dat ik nog moet leren. Ben ook wel verwend geweest met iedere keer een vaatwasser haha

Op vrijdag begon mijn stage al. Het is een heel klein praktijkje met maar 2 fysiotherapeuten. Een behandeling duurt daar een uur maar hij heeft twee patienten tegelijk dus het was heel hard werken. Aan het eind van de dag was ik helemaal uitgeput van alle veranderingen en indrukken en die nacht heb ik dan ook heel goed geslapen.

Het weekend was echt als een vakantie. Alles was inmiddels geregeld en daarom konden mijn vader en ik nog even genieten van het Noorse landschap. Mijn vader had een auto gehuurd en we zijn samen naar de fjorden gereden. Daar zijn we langs de Hardangerfjord gereden die ontzettend groot was. Het was zo mooi en heel indrukwekkend. Ik had nooit gedacht dat fjorden zo groot zouden zijn. De toppen van de bergen waren wit van de net gevallen sneeuw. Het was echt heel mooi. Verder zagen we ook dat de hogere bergen meer sneeuw hadden en dat leek ons ook wel leuk. We zijn toen door gereden naar de Hardangervidda wat een hoogvlakte is. Hoe hoger we kwamen hoe meer sneeuw er lag. Toen we boven waren lag er wel ongeveer een halve meter sneeuw. Verder waaide het daar ook hard dus koud was het zeker. We hebben daar een stuk gelopen door de hoge sneeuw en kwamen bij een heel groot dal met een grote waterval. Dat was echt heel indrukwekkend en het was daar super rustig en stil. Inmiddels begon het al donker te worden, wat in Noorwegen toch wel iets eerder is dan in Nederland (om half 5 begint het donker te worden) dus toen zijn we weer terug gegaan. Van al die sneeuw en berglucht krijg je wel honger dus terug in Bergen zijn we in een van de ‘nieuwe’ Bryggen huizen uit eten geweest. Als voorgerecht hadden we een echte Noorse vissoep en als hoofdgerecht had ik kabeljauw en mijn vader at rendier, dit is uiteraard typisch Noors.

De zondag zijn we de andere kant van Bergen opgegaan en zijn we langs de kust gereden. Hier liggen allemaal eilanden die met elkaar zijn verbonden met bruggen. Het was heel leuk om te zien dat er op zoveel plekken in het water kleine eilandjes te zien waren. Hoe verder we kwamen hoe rustiger en meer verlaten het werd. Toen we helemaal aan het eind waren waar je met de auto kon komen, zijn we een heuvel opgeklommen waar we mooi uitzicht hadden over de zee. Vanuit daar zag je nog wat eilandjes waar ook nog huizen op stonden. Zo gek dat er zelfs daar nog mensen wonen. Deze mensen moeten dus met een bootje naar het vaste land gaan. (en dit is anders dan de veerpond van Ameland)
Toen we aan het eind waren begon het weer opnieuw te regenen en zijn we weer terug gereden. Inmiddels was het ook tijd geworden dat mijn vaders vliegtuig zou vertrekken en moesten we dus afscheid nemen. Dit was wel even gek.

Vandaag heb ik een verblijfsvergunning gekregen dus vanaf nu mag ik ook echt in Noorwegen verblijven, ik vermaak me hier wel :)

Hilsener Evelien

  • 10 Februari 2014 - 22:38

    Leonie:

    Leuk verhaal Eef!
    Ik moest echt lachen om je theezakje hahahaha
    Veel plezier en succes xxxx

  • 10 Februari 2014 - 23:57

    Marijke:

    Tof! Klinkt echt heel gaaf! Wel even wat anders dan hier zeg. Hoop dat t snel als thuis voelt! Dikke dikke knuffel!

  • 11 Februari 2014 - 10:04

    Geke:

    Erg leuk om te lezen Evelien, verheug me al op je volgende verhaal!
    Klinkt als een mooi en gaaf land, als je je huisgenoten ook nog wat actiever krijgt dan krijg je daar zeker weten een top tijd.
    Succes deze week, xx

  • 11 Februari 2014 - 20:02

    Mariëlla:

    Leuk om te lezen Evelien!
    Wat een luxe in je huis, alles blinkend schoon. Weer eens wat anders!
    Geniet er van. Je bent vast snel gewend!
    Ik hoop dat je de cappuccino hazelnoot soya niet te veel gaat missen ;)
    Liefs,
    Mariëlla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Evelien

Vanaf 5 februari zal ik t/m 19 mei in Bergen zitten voor mijn stage. Ik zal tijdens mijn verblijf jullie op de hoogte houden van mijn avonturen in Noorwegen.

Actief sinds 23 Dec. 2013
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 5609

Voorgaande reizen:

23 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: