In je eentje in een museum slapen, zeeziek, liften - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Evelien Groeneveld - WaarBenJij.nu In je eentje in een museum slapen, zeeziek, liften - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Evelien Groeneveld - WaarBenJij.nu

In je eentje in een museum slapen, zeeziek, liften

Blijf op de hoogte en volg Evelien

06 Mei 2014 | Noorwegen, Bergen

Hee lieve mensen,

Ik heb weer een computer weten te bemachtigen! Ik mag alleen maar 30 minuten (nu nog maar 23) en er zit nu al een ongeduldige man naast mij te wachten dus ik ga deze blog heel snel typen haha. (sorry alvast voor alle taalfouten, heb geen tijd om het nog een keer over te lezen)

Oke ik was gebleven in Bodo. Nadat ik mijn blog had geschreven kwam er een vrouw in het hostel die ook zin had om te socializen! Ze kwam uit het noorden van Noorwegen en we zijn de hele dag met elkaar opgetrokken. Bodo is niet zo'n spannende plek dus zijn we lekker koffie gaan drinken terwijl ik aan het wachten was op mijn boot naar de lofoten!
En daar begon het echte avontuur. Toen ik in de boot zat werd ik zeeziek! hij schommelde verschrikkelijk heen en weer en als je stond moest je jezelf ergens aan vast houden om te kunnen blijven staan. Nouja je begrijpt wel dat ik hier ziek van werd en heb dus de hele tocht met mijn ogen dicht op een bank gelegen. Of de reis mooi was? Uhm ja denk het wel. Het duurde maar liefst 4,5 uur! Maar toen ik aankwam op de lofoten werd ik opgehaald door de eigenaar van het hostel. Er gaan namelijk geen bussen. Het waren hele aardige mensen en ik werd naar een super bijzonder hostel gebracht. Het dorp waar ik sliep heette Å en lag aan het eind van ' de snelweg' De helft van dit dorp bestond uit oude vissershuisje waarvan er een paar gebruikt werden als hostel en de rest als museum. Toen de eigenaar alle leuke plekken van de lofoten had verteld en mij de kamer had gewezen was ik alleen. En met alleen bedoel ik ook echt alleen. Ik was dus helemaal in mijn eentje in dat hele hostel! En de eigenaar woonde in een dorp verderop. Oke dat was bst wel even spannend. Maarja ik wilde avontuur dus dat kreeg ik dan ook. Die nacht had ik overigens heerlijk geslapen.
De volgende ochtend had de eigenaar, die ook de eigenaar van het museum was, speciaal voor mij het museum geopend en vertelde mij vanalles over stokvis. (museums zijn daar alleen open in juli en augustus ongeveer) Stokvis is kabeljauw die ze laten drogen op stokken. De hele lofoten hangen vol met drogende kabeljauw. En ja dat ruik je ook! Toen ik alles had gezien kreeg ik een lift van de eigenaar naar het dorp Reine dat iets groter was dan een gat en nadat ik heerlijke koffie had gedronken daar heb ik een boottocht over een fjord genomen en kon ik echt genieten van de prachtige lofoten. Het was echt super mooi, hele stijle bergen met sneeuw en heel veel water er omheen. (sorry mensen maar voor de foto's moeten jullie toch nog even wachten totdat ik weer in Nederland ben) Toen ik weer terug wilde naar mijn hostel vroeg ik een man waar de bushalte was. Hij vertelde me dat ik dan nog 1,5 uur moest wachten (dit wist ik wel, maarja je moet toch iets) en of ik dan misschien een lift wilde? Ja natuurlijk! Dus hij bracht me even thuis en dat was fijn. En toen daarna begon het te sneeuwen. Zo grappig dat het daar een heel ander klimaat is. Het sneeuwt daar regelmatig en het is plus 1 of 2 graden. Die nacht wilde ik proberen om toch nog het noorderlicht te zien. Dus ik had mijn wekker op het donkerst van de nacht gezet, dit was om 1 uur s'nachts en toen ik wakker werd, bleek het nog steeds licht te zijn! Oke het was een beetje schemerig, maar dat was meer het moment waarop je denkt ' hmm zouden de lantaarnpalen al bijna aangaan?'
Die avond kwamen er 2 vrouwen uit Honkong en dat was heel gezellig, eindelijk weer iemand om mee te kunnen praten! Die dag erna zijn we met zn drieen een wandeling gaan maken en ook dit was weer super mooi. Die middag gingen we proberen te liften naar een groter dorp, want op zaterdag gingen er helemaal geen bussen! Maar het wilde niet zo goed lukken dus na een tijdje proberen hadden we het opgegeven. We zijn toen naar een ander dorp gelopen dat een cafe moest hebben, maar deze was om 15 uur al gesloten, natuurlijk was het al 15.10 en toen zijn we maar weer naar huis gelopen.
Op zondag begon ik aan mijn grote reis naar Oslo, eerst de boot (dit keer was ik niet zeeziek!) en toen de trein. Nadat de trein een uur vertraagd was en overigens geen Noor hierover klaagde! Heb ik er 28 uur over gedaan om in mijn hostel te komen. Ik was helemaal uitgeput en ben die avond vroeg naar bed gegaan. In bed voelde het alsof ik nog steeds in de trein zat haha.
En vandaag ben ik met de boot naar het volksmuseum en naar het vikingsmuseum gegaan. Beide erg mooi en dit keer heb ik ook een Staafkerk van binnen gezien! Het vikingsmuseum was heel leuk om te zien want nu kon ik eindelijk zo'n boot in het echt zien en die zijn groot!
Nou inmiddels ben ik aan het eind van mijn verhaal gekomen en zit die man nog steeds ongeduldig naast mij haha. Ik ga zo mijn koffer inpakken en morgen nog een beetje winkeltjes bekijken en dan terugvliegen. Dit was dus ook mijn laatste blog en ik wil al mijn trouwe lezers bedanken voor jullie aandacht en lieve berichtjes de afgelopen tijd. Ik heb echt een hele mooie tijd hier in Noorwegen gehad. Ik heb ontzettend veel mooie dingen gezien en veel dingen geleerd. Ik ben super blij dat ik dit ben aangegaan.

Tot snel (jawel nu echt ;) )
xx Evelien

p.s De foto's zal ik er zo snel mogelijk opzetten, pas dan worden jullie echt jaloers!

• 06 Mei 2014 - 19:01

Wouter:

Je heb weer een mooi verslag geschreven. Als fysiotherapie niets voor je is kan je altijd nog op een andere manier je geld verdienen. Ik ben wel blij dat je morgen weer thuis komt.
    Je Pappa.

• 06 Mei 2014 - 19:15

Ineke:

Een prachtige reis en dat in je eentje. Ik ben blij dat je woensdag weer thuis komt. liefs mama.

• 06 Mei 2014 - 20:29

Marijke:

Eefje! Wat een mooie laatste dagen daar! Bijna thuis, we hebben je gemist! Tot snel :)

• 06 Mei 2014 - 23:27

Mariella:

Super leuk Evelien! Laat maar weten wanneer je langskomt bij Doppio en maandag mag je eindelijk weer je eigen koffie maken :)