7 van de 7 bergen! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Evelien Groeneveld - WaarBenJij.nu 7 van de 7 bergen! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Evelien Groeneveld - WaarBenJij.nu

7 van de 7 bergen!

Blijf op de hoogte en volg Evelien

20 April 2014 | Noorwegen, Bergen

Hee lieve mensen!
Als eerste scrol even naar beneden… Kijk deze blog is een stuk korter. Beter?
Ik dacht ik laat er nu niet zo heel veel tijd tussen zitten voordat ik weer een blog zal schrijven. Maar uiteraard heb ik weer leuke dingen meegemaakt die ik graag met jullie wil delen.

Vorige week hebben Timme en ik een Dutch diner party georganiseerd en hebben samen hutspot en zuurkoolstamppot met rookworst voor al onze huisgenootjes gemaakt. Het Deense huisgenootje vond het zo leuk dat we dit hadden georganiseerd dat ze een fles wijn mee had genomen. Volgens mij was dit de eerste keer dat ik wijn heb gedronken bij de hutspot haha. Helaas smaakte de stamppot niet zoals thuis want in het pakje zuurkool zat suiker waardoor het niet zuur was maar zoet en de hutspot was zo waterig geworden dat het bijna soep was maar aardappelzetmeel doet wonderen! Het was echt super leuk want iedereen was gekomen en we hadden het super gezellig!

In het weekend ben ik samen met Timme naar de Staafkerk van Bergen gegaan. Dit hebben de Vikingen vroeger gebouwd. Helaas was deze opnieuw gebouwd want de staafkerk is een aantal jaar geleden helemaal afgebrand. Dat was wel jammer want hij zag er vrij nieuw uit. Maar alsnog was het een heel bijzonder gebouw om te zien.

Verder ben ik nog een keer naar Stolzekleiven gegaan. Ik heb hier al een keer over verteld, toen had ik de berg beklommen met Leonie, maar ik vond het zo leuk dat ik hem nog een keer op geklommen ben. De berg is gebouwd met allemaal rotsen in de vorm van een trap en de bedoeling is om hem zo snel mogelijk op te rennen. Mijn stagebegeleider zei dat je het goed deed als je in minder dan 20 minuten boven zou komen dus ik ben super snel naar boven gegaan en dat was in 18 minuten en 50 seconden. Daar boven aangekomen was ik helemaal buiten adem, net als alle andere Noren die dit als een work-out deden.

Van de week was het weer mooi weer (en nu nog steeds!) dus ik ben de laatste berg opgeklommen! Samen met mijn Deense huisgenootje ben ik Lovstakken opgeklommen. Helaas kreeg ik deze laatste berg niet cadeau, want ik ben maar liefst 2 keer gevallen. Gelukkig niet zo hard maar heb er wel een blauwe knie aan over gehouden. Ook deze laatste berg was zeker de moeite waard. Het centrum van Bergen licht tussen 7 bergen. (Er is wat discussie welke het zijn, omdat het er eigenlijk nog wel meer zijn) maar er is een 7-bergen loop dus deze heb ik ook aangehouden. En dat betekent dus dat ik nu alle bergen al minimaal 1 keer op ben geklommen. En dat houdt dus ook in dat ik dus eigenlijk niet meer zoveel te zoeken heb in deze stad. En dat betekent dus dat mijn reis er alweer bijna op zit! Dat is echt zo’n ontzettend gek idee, ik heb het echt super naar mijn zin gehad en de tijd hier is voorbij gevlogen.

Oh en voordat ik het vergeet ben ik ook nog in Noorwegen jarig geweest. Ik was op witte donderdag jarig en dat is hier een officiële vrije dag. Dat betekent dat ik vrij was, maar dat ook alles in de stad dicht was. En uiteraard regende het. Ik vond het een heel gek idee om in Noorwegen te zijn met je verjaardag maar toen ik die ochtend wilde ontbijten hadden mijn huisgenootjes allemaal slingers en ballonnen in de keuken opgehangen! Verder heb ik heerlijke appeltaart gebakken en ben ik samen met Timme bij mijn lievelingscafeetje koffie wezen drinken (deze was wel open!) en die avond heb ik met mijn huisgenootjes zelf pizza gebakken , heerlijk! Verder heb ik een tafeltennisset van ze gekregen dus de rest van de avond hebben we aan de eettafel tafeltennis gespeeld, dat was echt super leuk.

Maar dit weekend zijn mijn ouders en mijn broertje (hij zit nu naast me en wil geen broertje genoemd worden, maar dat doe ik lekker toch hahaha) er. Maar voordat ze kwamen ben ik nog naar een openluchtmuseum gegaan waar je het oude Bergen kon zien, dit was echt heel mooi. Toen mijn ouders die middag kwamen heb ik ze wat van Bergen laten zien. De volgende dag zijn we hoogste berg Ulrikken opgegaan en dit was opnieuw weer super mooi.
En vandaag hebben we Norway in a nutshell gedaan en hebben de mooiste treinrit van de wereld gemaakt en zijn met een boot over een fjord gevaren. Het weer was heel mooi en de witte toppen met de blauwe lucht erachter was echt super mooi. Het is zo fijn dat mijn ouders hier nu zijn en dat ik mijn enthousiasme over dit fantastische land met ze kan delen! Helaas is het weekend alleen nu al bijna voorbij en daarom hou ik het ook even kort (of althans dat probeer ik) om zo nog even gezellig met Erik bij te kletsen, want morgenochtend gaan ze alweer weg. Dat betekent ook dat ik dan geen laptop meer heb en dus geen blog meer kan schrijven.
Maar ik zal na mijn reis nog een laatste blog schrijven over al mijn avonturen die ik heb meegemaakt tijdens mijn vakantie door Noorwegen.

Tot over 2 weken! (oh en 3 dagen haha)



  • 23 April 2014 - 22:00

    Ineke Groeneveld:

    Lieve Evelien,

    Wat heb je dit leuk beschreven. Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Je hebt ook mooie foto's gemaakt. Ik kijk er naar uit om het volgende blog te lezen en om je weer te zien maar dan zal ik wel even geduld moeten hebben.

    liefs mama.

  • 26 April 2014 - 22:43

    Nan Koning:

    Dag Evelien,

    Je Oma stuurde mij je verslag door omdat ze weet dat ik als Noorwegen-fan daarin zeer belangstellend ben.

    Leuk te merken hoe je geniet van al het mooie van de natuur daar!

    Wat een prachtige fotos heb je gemaakt.Lijkt me heel fijn om daar je stage door te brengen!

    De meeste tijd zit er voor je op,begrijp ik anders zou een tochtje landinwaarts naar de gletcher Folga fonna ook de moeite waard zijn.

    Succes met de studie en een hartelijke groet van een jou onbekende vriendin van je Oma!

    Nan Koning.






Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Evelien

Vanaf 5 februari zal ik t/m 19 mei in Bergen zitten voor mijn stage. Ik zal tijdens mijn verblijf jullie op de hoogte houden van mijn avonturen in Noorwegen.

Actief sinds 23 Dec. 2013
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 5583

Voorgaande reizen:

23 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: