Vrolijke weetjes - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Evelien Groeneveld - WaarBenJij.nu Vrolijke weetjes - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Evelien Groeneveld - WaarBenJij.nu

Vrolijke weetjes

Blijf op de hoogte en volg Evelien

24 Maart 2014 | Noorwegen, Bergen

Hee allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik een blog heb geschreven dus vandaag zal ik jullie weer wat leuke weetjes vertellen over de noren en over wat ik zoal mee heb gemaakt. Op dit moment ben ik op stage en mijn stagebegeleider doet niet aan pauzes. Dit is erg vervelend want door het vele masseren heb je wel behoefte aan af en toe een beetje rust en een beetje eten. Verder moet ik voor mijn honoursprogramme nog een verslag schrijven en heb dus besloten dit tijdens stage te doen om dan gelijk even bij te komen. Maar op dit moment heb ik niet zoveel zin om daar mee bezig te gaan en mijn stagebegeleider kan toch geen Nederlands dus ik kan zonder zorgen deze blog gaan schrijven haha.
Op stage leer ik veel over de Noren, over de cultuur, de gebruiken en de mooiste plekken van Noorwegen. Er zijn wat leuke dingen die ik met jullie wil delen. Zo eet mijn stagebegeleider tussen de middag een hele broccoli of bloemkool(RAUW) en toen ik vreemd op keek bleken patiënten dat ook nog wel eens te eten en later zag ik mijn huisgenootje het ook doen. Die avond zou ik broccoli gaan eten (gekookt dan wel) en uit nieuwsgierigheid heb ik dus een klein stukje rauw geprobeerd, nou dat was geen succes kan ik je zeggen.
Verder als je hier alcohol wil kopen zitten er nog wat regeltjes aan. Wijn moet je kopen in een slijterij en als je bier wilt kopen kan dat wel in de supermarkt. De supermarkten zijn heel klein, als ik een rugtas op mijn rug heb stoot ik alles van de plank achter mij om en elkaar passeren in de gangetjes kan niet. Maar er zijn wel een heleboel supermarkten. Bijna op elke hoek van de straat heb je een supermarkt en ze zijn open tot 22 of 23 uur s’avonds. Maar het bier kan je niet meer kopen na 20 uur en op zaterdag niet meer na 18 uur. Ook de slijterij gaat op zaterdag om 15 uur dicht en de dag voor een feestdag is de slijterij niet open. Dit is om te voorkomen dat er drankmisbruik komt, maar alle noren weten dit dus ze zorgen wel dat ze het in huis hebben.
Ondanks dat het hier veel regent zijn de noren heel veel buiten. In de stromende regen hardlopen is echt niet bijzonder. Ik denk dat je op een avond als het donker is buiten en het hard regent nog meer joggers tegenkomt dan in het weekend op een mooie ochtend in het park ergens in Nederland. Kan je nagaan!
Laatst vroeg iemand of er ook fastfood is, afgezien van de vele pizza’s die ik niet zie als fastfood is er bijna geen patat te vinden in de supermarkt. Nu heb ik helemaal geen frituurpan maar ik was toch nieuwsgierig dus na lang zoeken in de supermarkt heb ik het toch gevonden. Maar een frietje eten in de snackbar is hier niet mogelijk en zelfs bij de Ikea serveren ze aardappelen bij de Zweedse gehaktballen.
De noren zijn erg trots op hun land. Deze bestaat nu 200 jaar en dit vieren ze op 17 mei, ze vieren het op dezelfde manier als koningsdag in Nederland maar zij hebben er dan nog een parade bij. Er is sinds ik hier ben nog geen dag geweest dat de Noren het niet hebben over 17 mei, zo trots zijn ze op deze feestdag en zo gaaf moet het feest zijn die dag. Verder zijn ze al druk aan het oefenen voor de parade. Elke dag zijn er muziekkorpsen die door het centrum aan het oefenen zijn, met alleen maar trommels en er lopen ook kleine jongetjes in mee die een geweer op een schouder houden. Een beetje vreemd als je het mij vraagt. Maar er moet nog veel geoefend worden, want ze lopen nog niet in de maat of netjes achter elkaar. En dit oefenen is uiteraard ook in de regen en dan lopen de kleine jongetjes wat minder hard en met een gebogen hoofd. Beetje sneu.
Nou weer genoeg weetjes denk ik zo, ik zal jullie ff vertellen wat ik zoal heb beleefd. Vorig weekend was ik ziek, dat ben ik echt nooit maar waarschijnlijk eet ik toch anders dan in Nederland waardoor ik toch ziek was geworden. Ik herkende het gevoel van ziek zijn niet eens meer, zo lang geleden dat dit was. Maar het was bijna het hele weekend dus dat was een beetje jammer. Maar ik ben wel lekker tot rust gekomen. Van de week heb ik een nieuw huisgenootje gekregen en ze is Nederlands. Echt zo leuk want nu kan ik gewoon in het Nederlands praten en dat is toch wel makkelijk. Nu is Engels niet meer een probleem maar je snapt dat Nederlands toch makkelijker blijft. We zijn samen gister een bakje koffie wezen drinken in 1 van de vele cafés en ik heb haar wat van het centrum laten zien, toch leuk dat ik het hier nu zo goed ken dat ik anderen kan rondleiden.
Afgelopen zaterdag was er een hiketrip naar 1 van de 7 bergen, maar het regende en niet alleen dat maar het sneeuwde ook. Ik ben toen samen met mijn taallesstudenten naar een museum gegaan waar ik veel heb kunnen zien over de klederdracht, interieur en de kerk van Noorwegen en dat was heel interessant.
Komende week zullen jullie niets van mij horen, het wordt super mooi weer en dat blijft het minstens tot volgende week (verder kan je niet kijken) De bergen zijn wit en er is nu strakblauwe lucht. Dus de komende dagen ga ik meteen vanuit stage genieten van het mooie weer tot de zon ondergaat!

Tot over een hele tijd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Evelien

Vanaf 5 februari zal ik t/m 19 mei in Bergen zitten voor mijn stage. Ik zal tijdens mijn verblijf jullie op de hoogte houden van mijn avonturen in Noorwegen.

Actief sinds 23 Dec. 2013
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 5588

Voorgaande reizen:

23 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: