4 van de 7 bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Evelien Groeneveld - WaarBenJij.nu 4 van de 7 bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Evelien Groeneveld - WaarBenJij.nu

4 van de 7 bergen

Blijf op de hoogte en volg Evelien

11 Maart 2014 | Noorwegen, Bergen

Hee allemaal,

Ik dacht het wordt weer eens tijd voor een blog, dus bij deze zal ik jullie weer even op de hoogte houden en jaloers maken van al mijn spannende avonturen. Want ja ik kan jullie ook jaloers maken, dan wel niet met het mooie weer maar wel met de bergen haha.
De dag dat ik mijn vorige blog aan het schrijven was ging ik die middag hiken met mijn huisgenootje. Het was heel erg mooi weer en om jullie niet langer in spanning te houden, het werd inderdaad een regenloze dag! Ik had die vorige blog veel eerder moeten schrijven want er zijn nog 4 regenloze dagen geweest de afgelopen week, dus ik zit nu al op 8!
Maar goed ik zal jullie wat vertellen over mijn hiketrip samen met mijn ervaren huisgenootje, ik dacht dat ik wel een aardige conditie had maar hier in Noorwegen stelt mijn conditie niets voor met al die sportieve Noren. We gingen de hoogste berg van Noorwegen opklimmen en zoals mijn stagebegeider al had gezegd na elke bocht wordt de weg steiler, en als je denkt dat het niet steiler kan, kan het toch! En hij had gelijk… Wat een zware tocht. De weg was niet alleen steil maar het waren alleen maar rotsblokken waar je op kon lopen en sommige stenen lagen los zodat je steeds bijna viel. Maar na een zware tocht naar boven hadden we fantastisch uitzicht! Mijn huisgenootje vertelde me dat het eigenlijk niet het hoogste punt was maar dat dat eigenlijk nog een stukje verderop was. Dus ik had al snel met al mijn enthousiasme ja geroepen en samen gingen we verder. We kwamen over stukken met ijs en ook een helling met nog heel veel sneeuw echt een fantastische tocht! Het hoogste punt had minder mooi uitzicht omdat het meer midden op de bergplaat lag maar het was wel een overwinning.
Die dag erna was het fastelavn, hier in Noorwegen wonen niet zoveel katholieken dus carnaval wordt niet gevierd. Hier wonen met name protestanten en vieren ze fastelavn. Ze maken bolletjes van kardemom, kaneel en rozijntjes en dit eet je met room of jam. Het wordt gevierd de zondag 7 weken voor Pasen. Mijn huisgenoot vond het leuk om dit met zijn allen te vieren dus we hebben eerst samen deze bolletjes gebakken en hebben ze daarna met zn allen opgegeten. Het blijkt dat ze dit ook vieren in Denemarken waarbij ze dan ook nog een liedje erbij zingen en een pinata neerslaan.
Dit weekend kwam Leonie langs. Vanaf donderdag was er extreemweer afgeroepen dus toen ze hier kwam regende het super veel. Ik weet niet hoeveel regen er donderdag en vrijdag gevallen is maar de voorspelling voor alleen vrijdag was 110 mm (in nl valt 700-900mm per jaar, kan je nagaan hoeveel dat is per dag) Maar wij lieten ons niet tegenhouden door de regen. Op vrijdag zijn we lekker koffie gaan drinken in echt een super leuk cafeetje en hebben we uitgebreid bij gekletst.
Op zaterdag was het weer al een stuk beter en hebben we samen het centrum bekeken (ik hoor je denken: is dit een andere manier om te zeggen we hebben de hele dag geshopt? Nee, oke misschien heb je wel een beetje gelijk maar we hebben ook de haven, bryggen, de kerk en de wijken om het centum beken haha) Op zondag wilde we gaan hiken maar dit keer was het niet de regen die ons tegen hield maar de laag hangende bewolking. Dus op zondag zijn we naar een natuurgebied gegaan en daarna hebben we opnieuw ergens lekker koffie gedronken. Gezien Noorwegen zo duur is hadden we besloten om niet uit eten te gaan maar onze eigen pizzaria na te bootsen. We gingen zelf pizza maken en hebben een fles wijn gekocht (de goedkoopste, 12 euro!) De wijn kan je hier niet in de supermarkt kopen maar hiervoor moet je naar de slijterij. En deze gaat op zaterdag al om 15 uur dicht! Ondanks dat ik nog nooit zo’n dure wijn gekocht had smaakte hij super goed en samen met een Italiaans muziekje en de warme pizzaatjes was het een geslaagde avond. Op maandag was het weer super mooi en zijn we erop uitgegaan. Ik ben van plan om alle 7 bergen van Bergen te beklimmen dus vandaag gingen we Rundemanen doen. Dit moest een wandeling van 3 a 4 uren worden. De wandeling was prima te doen voor 3 of 4 jarige dus wij dachten dit kunnen wij ook! Nou er kwam geen eind aan, afgezien dat wij op het eind dachten af te kunnen snijden en dus van het pad afweken en dit geïmproviseerde weggetje dood liep en we hierdoor een uur hadden verspild. Deden we er 6 uren over en waren we doodop. Die kleine kinderen zullen wel een Noorse conditie hebben wat niet te vergelijken is met die van Nederland. De tocht was wel heel erg mooi, in het begin liepen we een heel eind langs een waterval en toen we hoger op kwamen werd het erg kaal met af en toe stukjes sneeuw en kleine half bevroren beekjes. Gezien het maandag was waren we bijna de enige hierdoor hadden we even het gevoel dat we aan het eind van de wereld waren. Toen we verder liepen zagen we uiteraard weer Noren die aan het hardlopen waren op de bergen. Het is maar wat je leuk vind. Na een heel eind lopen kwamen op een andere berg Floyen, deze had ik al een keer beklommen maar ook dit keer was hij weer mooi. Toen we eindelijk thuis waren gingen we typisch Noors eten: raspeballer (een soort deegballen) fiskekake (viskoekjes) en kalrot (koolraap). Op dinsdag, de laatste dag dat Leonie hier was, zijn we Stolzekleiven opgegaan wat ook een van de 7 bergen is. Deze berg is erg stijl en bestaat uit allemaal trappen. (nee niet die traptreden die je thuis hebt, maar opgestapelde rotsblokken) gezien onze benen nog moe waren van de dag daarvoor was dit een aardig intensieve klim. Eenmaal boven waaide het hard en was het ook hier weer koud. Maar het uitzicht was weer prachtig!
Nu is Leonie weer naar huis maar we hebben een super leuk weekend gehad! De komende weken ga ik me in het weekend nog vermaken in Bergen (de overige 3 bergen nog beklimmen) en ondertussen wacht ik tot ook de lente hier in Noorwegen komt zodat ik daarna mooie reisjes kan gaan maken. Begin april ga ik naar Oslo en de week erop naar Preikestolen. Eind april ben ik klaar met mijn stage en kan ik nog meer vakantie gaan vieren. Op stage heb ik heel veel mensen gevraagd naar de mooiste plekjes van Noorwegen en alle noren waren het erover eens dat dat de lofoten waren. Ik ga met treinen en bussen van Bergen naar Alesund, Trondheim, Bodo, lofoten en dan naar Oslo. Deze reis duurt niet zolang als ik had verwacht dus ik kom op 7 mei alweer terug in Nederland. Ik kom alleen thuis als de zon daar dan nog steeds schijnt!

Ha det!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Evelien

Vanaf 5 februari zal ik t/m 19 mei in Bergen zitten voor mijn stage. Ik zal tijdens mijn verblijf jullie op de hoogte houden van mijn avonturen in Noorwegen.

Actief sinds 23 Dec. 2013
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 5590

Voorgaande reizen:

23 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: