Regen, nog meer regen, heel veel regen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Evelien Groeneveld - WaarBenJij.nu Regen, nog meer regen, heel veel regen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Evelien Groeneveld - WaarBenJij.nu

Regen, nog meer regen, heel veel regen

Blijf op de hoogte en volg Evelien

01 Maart 2014 | Noorwegen, Bergen

God morgen
Hvordan gar det?
Hvordan blir været i dag? Det fortsetter å dårlig vær, vi får regn. Ja hier wordt veel over gepraat. Het regent hier veel, heel veel. Ik zou het positief houden en de dagen tellen dat het droog is en niet de dagen dat het regent. Ik ben hier nu 24 dagen en het is 3 dagen helemaal droog geweest. Nu hoor ik je al denken. Evelien zal wel een beetje overdrijven en een paar druppels al regen noemen maar nee als het hier regent komt het met bakken uit de hemel. Mijn stagebegeleider vertelde me dat ze bijna een record hadden gevestigd met meeste regen dagen, hij wist niet hoeveel het er waren dus ik vroeg aan heb in welke orde van grote ik moest denken, 20? 30? Toen moest hij hard lachen, ‘nee, meer iets van 100’. Dat langer dan de periode dat ik hier ben! Dus ik ben heel dankbaar dat het al 3 dagen droog is geweest, oh en vandaag wordt het misschien wel de 4e dag! Het is echt heel mooi weer dus ik ga vanmiddag samen met mijn huisgenootje de hoogste berg van Bergen beklimmen.
Vorig weekend heb ik echt heel weinig beleefd, het heeft van vrijdagmiddag tot maandagochtend aan een stuk door geregend. Toen ik het op zaterdagmiddag helemaal zat was heb ik mijn hardloopkleren aangetrokken en ben ik de berg tot halverwege opgehold. Toen begon het echt heel hard te regenen en was het minder leuk. Ik ben toen naar het centrum gegaan om daar wat spulletjes te kopen. Echt super grappig want ik had dus gewoon mijn hardloopkleren aan, en ik was niet de enige. Er was niemand die mij gek aan keek, van wat heeft die nou aan. Het is hier namelijk super normaal om in je strakke hardloopbroek te gaan shoppen. Ik voelde me erg ongemakkelijk maar daar had ik alleen maar last van haha. Toen ik thuis kwam was ik zo natgeregend en had het super koud door de storm dat ik had besloten om de hele zondag thuis te blijven.
Op woensdag was ik al om 11 uur klaar met stage want er waren geen patiënten meer. Het was toen precies 2 uren droog en toen ben ik de berg Floyen opgewandeld. Het was super mooi, het zonnetje scheen en ik kon de hele stad zien en de haven. Toen ik naar beneden ging begon het uiteraard weer te regenen. Het was uiteindelijk per ongeluk een vrij lange wandeling geworden van wel 4 uur waardoor ik nu nogal last heb van mijn kuiten. Mijn stagebegeider en de patiënten moeten daar hard om lachen omdat het eigenlijk helemaal niet zo’n hoge berg is. De noren gaan die berg hardlopend omhoog en doen dan bovenop de berg nog een work-out en komen dan pas naar beneden.
De noren zijn sowieso erg gezond, je ziet ze overal hardlopen (ja ik hoor je denken, ook in de regen? Ja ook in de regen) en ze eten ook nog eens heel gezond. Als je in de winkel komt en koekjes wil kopen kan je kiezen tussen 5 verschillende soorten, terwijl in Nederland zijn er minstens 50 verschillende soorten. Verder doen ze ook niet aan een toetje, er is geen vla en bijna geen yogurt en als het er is betaal je 1,5 euro voor een halve liter kale yogurt. Over hagelslag moet je natuurlijk helemaal niet beginnen want dat is er niet. Ze vinden het ook heel vreemd. Mijn stage begeleider vind het versiering voor over de cake. Hij kan het trouwens ook niet uitspreken, hij noemt het hakelslaf. Hij vind het zo gek dat je in Nederland in de middag bij een kop thee/koffie een koekje eet (en dan heb ik hem nog niet eens verteld dat je eigenlijk de hele dag door wel koekjes kan eten) verder hoor je ook geen toetje te eten, je zit toch al vol van je warme maaltijd? En hakelslaf is helemaal ongezond. Je hoort vis op je brood of krackers te smeren zoals makreel met tomaat, kaviaar (de eitjes van kabeljauw) of gewoon tonijn en ja dat ook op de vroege ochtend. Iedere ochtend zit mijn huisgenoot te genieten van haar vis op haar krackers en mag ik meegenieten met de lucht, die combinatie met hagelslag is niet echt aan te raden.
Ik begin steeds meer te wennen aan de regels die in het huis gelden wat betreft schoonmaken, mijn theezakjes waar ik de eerste keer een blog over heb geschreven leg ik nu op een bordje in mijn kamer zodat niemand er last van heeft en elke keer als ik een mes vuil heb gemaakt was ik hem meteen af, mijn ouders zullen trots op mij zijn. Maar goed blijkbaar was het toch niet schoon genoeg want van de week hing er een briefje in de keuken met de vraag of iedereen de afwas beter schoon wilde maken en het aanrecht nog schoner wilde poetsen, ‘uhm het was toch al schoon?’ En vorige week had ik een blikje mais leeg gemaakt en zou ik hem weggooien, wij scheiden hier het afval in 4 verschillende bakken en er komt nog een 5e bij (waarvoor is mij een raadsel want volgens mij is alles al gescheiden) dus ik vroeg mijn huisgenootje ‘dit blikje in welke bak moet hij?’ dus zij antwoorde ja in de eerste maar je moet hem wel eerst afwassen. Dus ik keek naar het blikje dat helemaal leeg was en dacht uhm dit is toch afval dat hoef je toch niet af te wassen. Maar ik zag aan haar gezicht dat ze het meende dus ik ging half lachend mijn lege blikje mais afwassen, voor alles moet een eerste keer zijn! Het is me nu ook duidelijk waarom er pakken melk op zijn kop op het aanrecht staan te drogen, want ja die worden natuurlijk ook eerst netjes afgewassen voordat je ze weggooid. Dat ging me echt te ver dus ik heb mijn pak melk zonder af te wassen weggegooid, voel me nu haast een misdadiger haha.
Iedereen weet dat Noorwegen een duur land is en daarom zal ik voor iedereen die er geïnteresseerd in is vertellen hoe dat hier gaat. Mijn stagebegeleider zegt dat eten heel goedkoop is in Noorwegen. Ik ben het hier niet mee eens. Een brood, deze zijn wat kleiner dan in Nederland kan je als je wilt 4,5 euro voor betalen, inmiddels heb ik het aller goedkoopste brood gevonden van 2,3 euro. Een zak chips kost 5 euro en bier kost 3 euro per blikje, in de stad loopt deze prijs uiteen van 4,5 euro tot 9 euro. En dan de koekjes waar ik het over had kosten 3 euro (dit is een rol koekjes, gewoon van die saaie kale koekjes) fruit en groente is ook ontzettend duur en ik had laatst per ongeluk een sinasappel gekocht van bijna 1 euro (ik dacht dat hij goedkoop was maar daar had ik me in vergist) Kaas is ook heel erg duur en eet ik dus niet, dit is wel 12 euro voor een klein blok. Verder is mais en tonijn heel erg goedkoop (30 cent) dus als het geld op is ga ik daar op over.
Oh en is inmiddels tijd om te gaan hiken!
Har en fin helg!
Evelien


  • 01 Maart 2014 - 23:06

    Marijke:

    Arme Eefje.
    Gelukkig heb je nu stroopwafels!! (Of hebben ze die ook uit t pakket gekaapt?)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Evelien

Vanaf 5 februari zal ik t/m 19 mei in Bergen zitten voor mijn stage. Ik zal tijdens mijn verblijf jullie op de hoogte houden van mijn avonturen in Noorwegen.

Actief sinds 23 Dec. 2013
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 5584

Voorgaande reizen:

23 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: