Bryggen, Smalehove en noorderlicht?! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Evelien Groeneveld - WaarBenJij.nu Bryggen, Smalehove en noorderlicht?! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Evelien Groeneveld - WaarBenJij.nu

Bryggen, Smalehove en noorderlicht?!

Blijf op de hoogte en volg Evelien

19 Februari 2014 | Noorwegen, Bergen

Hee allemaal!

Weer even een update over hoe het hier in Noorwegen is. Heb alweer super veel meegemaakt! Het is zo leuk hier! De eerste dagen waren even gek en heel erg wennen. De stagedagen zijn lang en ik ben niet gewend om 8 uren per dag te werken en daarnaast was ik s avonds druk met mijn taallessen (ik kan al aardig wat in het Noors!) of ik was veel te moe. Daarom had ik nog niet zoveel mensen ontmoet en daar baalde ik wat van.
Maar het weekend was een stuk beter! Ik heb een student uit België ontmoet (en ja ze spreekt Nederlands!) die ook nog in dezelfde flat woont. Elke vrijdag is er een feestje in de kroeg beneden waar we toen samen naar toe zijn gegaan. Dat was erg leuk. Verder ben ik op zaterdag de hele stad in het rond gaan fietsen en heb Bryggen gezien. Dit zijn hele oude houten huisjes zoals de mensen vroeger leefde. Dit zijn nog de orginele huisjes en is echt een trekpleister om naar toe te gaan als toerist. Die avond was ik uitgenodigd door een jongen om Smalehove te eten. Dit is een schapenhoofd met het oog, oor, tanden en vel er nog aan. Het is een streekgerecht uit de omgeving van Voss dit is een stadje net achter de bergen. Het schapenhoofd hoort officieel voor de kerstdagen opgegeten te worden zodat het ‘goede vlees’ met kerst gegeten kan worden. Nou ik dacht je moet alles eens meemaken dus laat ik het dan ook maar proberen. En stiekem vind ik het best cool dat ik het geprobeerd heb. Als eerste moest je het vel doorsnijden en dan het oog eruit halen. Dit was wel even een stap. Vooral toen ik het oog op het afvalbordje legde. (het oog durfde ik niet op te eten) Dat oog keek me nogal aan vanaf dat bord dus dat was wel gek. Maar die jongen waarmee ik het at, vond het oog heel lekker dus heeft hij het opgegeten. Verder was het vlees erg zout. De smaak was erg specifiek en het idee dat je het hoofd van een schaap eet zorgden ervoor dat je er toch een beetje een vreemd idee bij krijgt. Ik zou het dus niet zo snel nog een keer eten. Verder aten we er raspeballer bij. Dit leek me een niet zo’n lekker Noors gerecht, want hij ziet er niet zo lekker uit. Maar mijn huisgenootje zei dat hetsuper lekker was, en dat was ook zo. Het is een combinatie van bloem en aardappel die je in water laat koken. En is een beetje plakkerig.
Op zondag ben ik naar de Svarte diket gegaan. Mijn stagebegeleider had het er al over dat het een hele mooie plek is om hard te lopen. De weg is daar aardig vlak dus dat is dan wat makkelijker. En toen ik daar kwam in een paar minuutjes fietsen was het zo mooi! Het was zo onwerkelijk dat ik zo dichtbij zulke mooie natuur woon! Van de week was het heel erg mooi weer. Strak blauwe lucht en mijn huisgenootje zei dat het minstens sinds kerst niet meer zo mooi weer was. Dus ik ben meteen vanuit stage naar huis gefietst, naar boven gehold, mijn tas gedumpt, camera gepakt en ben naar de Svarte diket gefietst. Ik moest vrij snel want om half 6 wordt het donker. Maar het was zo mooi daar. De zon op scheen op de verse sneeuw van de bergen met de strak blauwe lucht erachter. Echt een heerlijke omgeving.
Ik ben erachter gekomen dat ik niet alleen in de meest regenachtigste stad van Europa woon maar ook nog eens op de plek in de stad waar het het vaakst regent! Blijkbaar zit er nog een groot verschil in hoeveelheid neerslag op de ene plek van de stad en de andere plek van de stad. Maar ik voel me vereerd om op de meest regenachtigste plek van Europa te wonen!
De hoeveelheid regen is hier echt veel en ik mag niet klagen van mijn stagebegeleider dus dat doe ik hier dan maar. Pfff wat een regen, het houdt gewoon niet meer op! Ik ga niet van huis weg zonder dat ik mijn bergschoenen aan heb (deze schoenen zijn de enige die ik bij me heb die goed tegen de regen kunnen) een regenbroek die ik of aan heb of in mijn tas heb zitten en een soort vel groene regenzak bij me heb voor om mijn rugtas. Als ik er in Nederland zo zou bijlopen zou iedereen je vreemd aankijken maar hier is dat heel normaal. De meeste mensen hebben een paraplu mee, ik niet want ik doe alles op mijn fiets en met een mountainbike is een paraplu niet handig. Verder is de mode hier een beetje anders. Alle jonge mensen dragen hardloopschoenen en een strakke hardloopbroek (niet een legging maar echt zo’n ding met reflecterende strepen op de zijkant) En de meesten hebben ook nog een hardloopjack aan. En nee ze zijn niet allemaal aan het hardlopen, het blijkt zelfs dat er mensen zijn die elke dag een hardloopbroek dragen en nooit sporten!
Vandaag was er een hele grote kans op het noorderlicht! Dit is echt super zeldzaam in Bergen, omdat het eigenlijk veel te zuidelijk ligt. Mijn Noorse huisgenootjes hebben het zelf ook nog nooit gezien dus het zou wel een hele bijzondere avond kunnen worden. Het was vandaag en gister heel mooi weer dus wolken zouden er niet zijn. Na mijn taalles ben ik naar het noordelijkste punt van de stad gefietst waar je uitzicht hebt over de zee en dus ook het noorden. Daar was een park, helaas was ik alleen en was het erg donker, verlaten en nogal koud dus ik vond het niet zo fijn om daar de hele nacht te wachten op mogelijk helemaal geen noorderlicht. Ik ben dus maar naar huis gefietst en nu zit ik lekker warm met een bakje thee vanuit mijn kamer te wachten tot ik het noorderlicht te zien is. Mijn raam is gelukkig wel op het noorden maar de kans om het nu te zien is wel heel klein omdat ik vanaf hier veelte veel licht van de stad heb. Maar ik blijf hopen.

Ha det bra!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Evelien

Vanaf 5 februari zal ik t/m 19 mei in Bergen zitten voor mijn stage. Ik zal tijdens mijn verblijf jullie op de hoogte houden van mijn avonturen in Noorwegen.

Actief sinds 23 Dec. 2013
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 5591

Voorgaande reizen:

23 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: